unlock phone android ( lost pattern ) tanpa kehilangan data



 Ramai antara kita yang pakai telefon android sekarang ini dan kebanyakan daripada kita memilih untuk meletak pattern lock sebagai langkah keselamatan dari diceroboh oleh orang lain.


namun bagi sesetengah kes kadang2 mungkin ada saudara kita yang kecil-kecil (kanak2) cuba nak buka telefon kita untuk main game, tapi disebabkan xtau pattern lock kita menyebabkan phone kita terlock selepas 5kali percubaan.


kebiasaanya kita boleh untuk log in kembali kedalam phone kita melalui no pin yang telah diset semasa membuat pattern lock. tapi bila xpernah gunakan pin tersebut kadang2 kita terlupa.


satu lg cara untuk unlock lost pattern dengan menggunakan acc gmail kita dan cara terakhir yang kita boleh buat adalah memformat semula telefon kita namun akan menyebabkan kebanyakan data yang disimpan akan disapu bersama semasa proses memformat tersebut
                                                           android system recovery

namun ad cara yang terakhir untuk kita menyelamatkan data2 kita iaitu melalui cara menggunakan custom recovery ....ok jadi cara2 untuk step terakhir tersebut adalah seperti berikut

mula2 anda kena pastikan bahawa phone android anda meyokong storan luaran (SDcard)
pastikan juga telefon anda telah tersedia di install aplikasi costum recovery seperti ClockworkMod,PhilZ Touch Recovery, TWRP dan sebagainya.

                                                  costum recovery 'clockworkmod'

usb cable untuk pemindahan aroma file manager (download disini http://adf.ly/XTMYm)

1-selesai mendownload aroma file manager, pindahkan file tersebut ke storan luaran (SDcard) anda dan pasang kembali SDcard anda.

2-masuk kedalam sistem recovery telefon anda  kemudian pergi ke menu 'mounts and storage'


3-kemudian tekan semua unmount storage anda kecuali sdcard kepada mount

4-kemudian 'go back'
5-pergi ke menu ‘ install zip from sdcard’


6-pilih ‘ choose zip from external sdcard’


7-kemudian pilih file ‘aromafm-1.80.zip’ dan install…selesai proses instalasi paparan seperti gambar berikut akan keluar di skrin phone anda


8-langkah berikutnya klik pada menu>setting>mount config dan kemudian tekan pada ‘automount all devices on start’ dan kemudian klik done.

9-keluar semula dari  aplikasi aroma melalui menu>exit

10-reinstall kembali aplikasi aroma…ulang langkah 5 hingga langkah 7 sehingga keluar semula paparan aplikasi aroma

11-kemudian pilih folder Data>system.kemudian cari file bernama gesture.key dan delet file berkenaan

12-keluar balik aplikasi aroma dan restart phone anda, anda akan dapati paparan pattern lock akan keluar kembali semasa anda cuba log masuk, buat ap sahaja pattern baru untuk lock skrin anda dan kemudian anda akan dapat  log masuk ke phone anda tanpa kehilangan data.

Pattern lock baru anda kan menjadi lock terbaru anda.















0 comments:

Post a Comment