السَّلاَمُ
عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
SEKADAR PERKONGSIAN
Al Ain Bukan Perkara Main-main.
Perlu kita fahami, bayi yang berumur kurang dari 40 hari
berisiko kepada 4 keadaan, 2 keadaan permasalahan rohani, 2 keadaan
permasalahan fizikal.
Bagi permasalahan rohani, melibatkan Ain dan Ummu Sibyan.
Sang faqir garis tebalkan pada posting kali ini adalah
permasalahan rohani, iaitu Ain dan Ummu Sibyan.
Ummu Sibyan adalah dari kalangan kaum jin yang gemar
mendengar tangisan anak-anak kecil terutamanya bayi, maka bagi mengelakkan
gangguan ummu sibyan ini, maka Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wassalam
telah memberi panduan , antaranya:
"Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada
telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari
gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit)- (Riwayat al-Baihaqi).
"
Selain dari itu, boleh jua diikhtiarkan diazankan secara
perlahan di telinga kanan bayi tersebut setiap kali masuk waktu solat 5 waktu,
hikmah bagi ikhtiar ini sangat bermanfaat, ini antara amalan yang dilakukan
oleh Syeikh Wan Abdullah lakukan kepada anakandanya iaitu Al-Alim Allamah
al-Arif ar-Rabbani Syeikh Wan Daud bin Syeikh Wan Abdullah sewaktu Tok Syeikh
Daud Patani (gelaran kepada Syeikh Daud Al Fatani) masih bayi.
Cuma, berkaitan dengan gambar atau bayi muda (1hari-40hari),
ianya lebih kepada Al Ain. Permasalahan Al-Ain ini luas perbincangannya, kerana
ia juga terkenal sebagai sihir tanpa jin, malahan masalah ini sebenarnya
dilihat lebih serius berbanding permainan sihir lain.
Al Ain ini seperti yang dimaktubkan di dalam hadith :
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ الْعَيْنُ حَقٌّ
وَلَوْ كَانَ شَيْءٌ سَابَقَ
الْقَدَرَ سَبَقَتْهُ الْعَيْنُ وَإِذَا اسْتُغْسِلْتُمْ فَاغْسِلُوا
Maksudnya : Dari Ibnu Abbas RodhiyALLAHu Anhu, Nabi
SallALLAHu Alaihi Wasallam bersabda : “Ain (mata jahat) itu benar-benar adanya,
jika seandainya ada sesuatu yang mendahului qadar,maka akan didahului oleh ain.
Apabila kamu diminta untuk mandi maka mandilah." (hadith riwayat Muslim)
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ فَإِنَّ الْعَيْنَ حَقٌّ
Maksudnya : Dari Aisyah RodhiyALLAHu Anha,RasulULLAH
SallALLAHu Alaihi Wasallam bersabda :" Mintalah kalian perlindungan kepada
ALLAH dari ain (mata jahat) kerana sesungguhnya ain itu haq (benar)" (HR
ibnu Majah).
Ain adalah penyakit atau masalah yang disebabkan oleh
pengaruh buruk pandangan mata, iaitu pandangan mata yang disertai rasa takjub
atau bahkan iri dan dengki terhadap apa yang dilihatnya.
Terdapat dua jenis ain, iaitu :
ain insi (‘ain berunsur manusia) dan
‘ain jinni (‘ain berunsur jin).
Malahan ain sering berlaku kepada bayi-bayi kecil, yang
mengakibatkan:
1. Tangisan yang tidak munasabah atau tidak bersebab
(kecuali masalah cholic atau hernia) yang tidak berhenti, tubuh terkejut-kejut
tanpa sebab yang jelas, tidak mahu menyusu kepada ibunya tanpa sebab yang
jelas.
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ دَخَلَ النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَسَمِعَ صَوْتَ صَبِيٍّ يَبْكِي
فَقَالَ مَا لِصَبِيِّكُمْ هَذَا
يَبْكِي فَهَلَّا اسْتَرْقَيْتُمْ لَهُ مِنْ الْعَيْنِ
Aisyah RodhiyALLAHu Anha berkata : “Suatu ketika Nabi
(SallALLAHu Alaihi Wasallam) masuk (rumahnya) kemudian mendengar bayi sedang
menangis. Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) berkata,”Mengapa bayi kalian
menangis? Mengapa tidak kalian bacakan ruqyah-ruqyah (supaya sembuh) dari
penyakit ‘ain?) (Shahihul jami’ 988 n0.5662)
2. Keadaan tubuh yang sangat kurus kering (seperti kurang
zat)
عَنْ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ
اللَّهِ رَخَّصَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِآلِ حَزْمٍ فِي
رُقْيَةِ الْحَيَّةِ وَقَالَ لِأَسْمَاءَ بِنْتِ
عُمَيْسٍ مَا لِي أَرَى
أَجْسَامَ بَنِي أَخِي ضَارِعَةً
تُصِيبُهُمْ الْحَاجَةُ قَالَتْ لَا وَلَكِنْ
الْعَيْنُ تُسْرِعُ إِلَيْهِمْ قَالَ ارْقِيهِمْ
Dari Jabir RodhiyALLAHu Anhu bahawa RasulULLAHi sallALLAHu
Alaihi Wasallam memberi rukhsah (keringanan) bagi anak-anak Ja’far menggunakan
bacaan ruqyah dari sengatan ular. Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) bersabda
kepada Asma’ binti Umais,”Mengapa Aku lihat badan anak-anak saudaraku ini kurus
kering? Apakah mereka kelaparan?” Asma’ menjawab : “tidak, akan tetapi mereka
tertimpa ‘Ain.” Kata Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) ,”Kalau begitu
bacakan ruqyah bagi mereka! (HR Muslim, Ahmad dan Baihaqi)
3. Penyakit kulit yang tidak atau sukar sembuh,contohnya
ekzema dan seangkatan dengannya.
Dari hadith dan permasalahan di atas, cukup untuk
menghuraikan apakah Ain dan bagaimanakah ianya terjadi?
Permasalahan ain ini bukan sahaja berlaku akibat rasa iri
hati atau takjub (tanpa kembalikan semula takjub tersebut kepada ALLAH), tetapi
juga berlaku apabila pemuji memuji bayi tersebut setelah melakukan dosa-dosa
mulut, contohnya mengumpat atau memaki hamun orang lain, maka tarikan dari
perbuatan tersebut menjadi warid kepada kalamnya, iaitu apabila dia memuji
seseorang itu cantik, maka warid dari keburukan kalam sebelum itu diterbalikkan
dari apa yang dipuji sebelum itu(cantik lawannya hodoh), ini berikutan fitrah
bayi atau kanak-kanak yang bersih, begitu juga keadaannya jika mata si pemuji
sebelum melihat bayi atau kanak-kanak tersebut ada melihat perkara-perkara
maksiat, maka ianya akan terjadi hal yang serupa. NauzubILLAHi min Zalik.
Kebanyakan kes yang sang faqir terima di TIAF yang
melibatkan bayi menangis tidak berhenti, selain dari masalah cholic(kembung
perut) dan hernia(angin pasang), ianya kebanyakan melibatkan Ain, yang sering
didakwa oleh perawat-perawat sebelum itu dengan saka, sihir, pedamping dan
sebagainya, yang meleret sehingga timbul dakwaan yang pelik wal aneh, padahal
ianya Ain semata-mata. (Sabo je le)
Permasalahan dengan Al Ain ini, ada dua cara dalam
menghadapinya, sama ada MENGELAK darinya atau merawatnya.
Berkaitan dengan merawat, ianya melibatkan banyak kaedah.
Cuma sang faqir kongsikan salah satu darinya di sini, yang paling ringkas.
Iaitu diberi mandi dengan air bekasan wudhuk ibu kepada bayi
tersebut (bertabaruk)
Bersabit dengan hadith :
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ
سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ أَنَّهُ
قَالَ رَأَى عَامِرُ بْنُ
رَبِيعَةَ سَهْلَ بْنَ حُنَيْفٍ
يَغْتَسِلُ فَقَالَ مَا رَأَيْتُ
كَالْيَوْمِ وَلَا جِلْدَ مُخْبَأَةٍ
فَلُبِطَ سَهْلٌ فَأُتِيَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَامِرًا فَتَغَيَّظَ عَلَيْهِ وَقَالَ عَلَامَ يَقْتُلُ
أَحَدُكُمْ أَخَاهُ أَلَّا بَرَّكْتَ
اغْتَسِلْ لَهُ فَغَسَلَ عَامِرٌ
وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ وَمِرْفَقَيْهِ وَرُكْبَتَيْهِ وَأَطْرَافَ رِجْلَيْهِ وَدَاخِلَةَ إِزَارِهِ فِي قَدَحٍ ثُمَّ
صُبَّ عَلَيْهِ فَرَاحَ مَعَ النَّاسِ
Dari Abu Umamah bin Sahl bin Hunaif, dia berkata bahawa Amir
bin Robi’ah melihat Sahl bin Hunaif sedang mandi, lalu berkatalah Amir :
"Aku tidak pernah melihat (pemandangan) seperti hari ini, dan tidak pernah
kulihat kulit yang tersimpan sebagus ini” Maka terpelantinglah Sahl(pengsan).
Kemudian RasulULLAH sallALLAHu Alaihi Wasallam mendatangi Amir. Dengan tegas
Baginda bersabda :”Atas sebab apa kamu hendak membunuh saudaranya? Mengapa kamu
tidak memohonkan keberkahan (kepada hal yang kamu lihat)? Mandilah
untuknya!Maka Amir mandi dengan menggunakan suatu bekas air, dia mencuci
wajahnya, dua tangan, kedua siku, kedua lutut,hujung-hujung kakinya, dan
bahagian dalam sarungnya. Kemudian air bekas mandinya itu dituangkan kepada
Sahl, lantas dia (Sahl) sedar dan berlalulah bersama manusia.
(HR Malik dalam Al-Muwaththo 2/938, Ibnu Majah 3509, disohihkan
oleh Ibnu Hibban 1424. Sanadnya sohih, para perawinya tsiqah : Zadul Ma’ad
tahqiq Syu’aib al-Arnauth dan Abdul Qodir al-Arnauth 4/150 cetakan tahun 1424
H).
Merujuk kepada hadith tersebut, tentu menjadi kesukaran
untuk mencari siapa yang memberi Ain, malahan jika tahu siapa yang mengAinkan
anak kita, bagaimana mungkin untuk kita jelaskan kepadanya, maka diqiaskan
dengan tabaruk air wudhuk ibu(berserta doa), ditadahkan di dalam bekas atau
besen, seterusnya, diberi mandi kepada bayi atau anak yang terkena ain. Untuk
kaedah ini, tidak tertakluk kepada Ain sahaja, boleh juga ikhtiar bagi
permasalahan anak yang degil atau bermasalah dengan pelajaran.
Antara kaedah mengelakkan Ain dari berlaku:
Setiap kali anak menerima pujian dari sesiapa sahaja,
letakkan tangan kanan di atas kepalanya, dan ucapkan Taawudz (di dalam hati,
kemudian mohon perlindungan ALLAH dari segala mara bahaya).
Pada malam hari sebelum ibubapa tidur, bacakan Al Ikhlas 3x,
dan tiupkan di ubun-ubun bayi perlahan-lahan(sambil dalam hati berdoa mohon
perlindungan ALLAH) sehingga habis nafas, nafas yang akhir ditiup sehingga ke
kaki dengan kadar menghembus.
Kepada ibubapa, terpulang di atas perkiraan kalian untuk
ikhtiar perlindungan anak-anak kalian, terutama yang memperolehi 'new baby'
atau yang anak mereka sedang sakit, pertimbangkanlah keputusan untuk upload
gambar anak-anak anda.
Kebanyakan kes Ain yang sang faqir terima di klinik TIAF,
98% daripadanya adalah asbab meng'upload' gambar bayi mereka di facebook atau
laman sosial yang lain, tambahan pula bayi mereka sedang bermasalah sewaktu
itu. NauzubILLAHi min zalik.
Semoga perlindungan ALLAH beserta sekalian yang ikhlas dan
faham dengan setiap amal perbuatan mereka.
Wassalam.
Sumber : FB Wan Asrul Al-Aydrus
0 comments:
Post a Comment